A QUI S'ADREÇA AQUESTA ACTIVITAT?
Aquesta és una activitat adreçada a alumnes de Cicle Superior (5è i 6è) de Primària.
QUÈ APRENDREM?
- Coneixerem els factors que determinen el clima i els elements principals d'aquest.
- Sabrem les principal zones climàtiques de la Terra.
- Aprendrem la diversitat climàtica de Catalunya i Espanya.
- Descobrirem i elaborarem climogrames.
- Coneixerem l'influència del clima en la societat.
- Aprendrem a sintetitzar i analitzar dades.
- Descobrirem i reflexionarem sobre les diferències i similituds entre el clima de Santorí i el de Catalunya.
- Trebellarem l'expresió oral i les habilitats i estratègies per saber treballar en parelles.
COM HO FAREM?
Aquesta activitat està pensada per fer-la en parelles. L’activitat està estructurada en 4 parts:
Primera part. Les parelles haureu de llegir la pàgina web sobre el Clima Mediterrani.
Segona part. Cada parella haurà d’elaborar dos climogrames. Un component de la parella haurà de fer el climograma sobre una població de Catalunya mentre que l’altre haurà de fer-ne un altre sobre Santorí. Us recomanem que el climograma de Catalunya el feu sobre la vostra població o alguna que conegueu. Per saber com fer els climogrames podeu consultar l'enllaç següent: Com fer un climograma.
*Les dades per elaborar el climograma les podreu obtenir a partir d’aquests dos enllaços: Catalunya – Santorí.
Tercera part. Un cop cada membre de la parella hagi fet el seu climograma, els haureu de comparar i preparar una exposició oral per explicar els resultats i conclusions que heu assolit. A l’hora de comparar els dos climogrames haureu de tenir en compte els següents aspectes: identificar el clima al que pertany i les característiques d'aquest, l’altitud del lloc, la proximitat al mar, el clima de la regió, quin lloc té la temperatura més alta, on es produeixen més precipitacions, quins són els mesos més freds i els més calorosos, quins mesos registren més precipitacions i quins menys, etc.
Quarta part. Després de conèixer en profunditat el clima Mediterrani, us haureu adonat que tant a Catalunya com a Santorí gaudim d'aquest clima. Ara, amb les mateixes parelles, haureu d'anar més enllà i reflexionar sobre l'influència del clima en les persones. Per començar haureu de dicutir l'afirmació que apareix a la pàgina web sobre el Clima Mediterrani i que diu el següent:
Anoteu les vostres conclusions en un document Word o OpenOffice, i entregueu-lo al professor/a. A l'hora de redactar el document haureu d'utilitzar el llenguatge tècnic sobre els climes que ja heu après amb la realització de l'anterior activitat.
Quarta part. Després de conèixer en profunditat el clima Mediterrani, us haureu adonat que tant a Catalunya com a Santorí gaudim d'aquest clima. Ara, amb les mateixes parelles, haureu d'anar més enllà i reflexionar sobre l'influència del clima en les persones. Per començar haureu de dicutir l'afirmació que apareix a la pàgina web sobre el Clima Mediterrani i que diu el següent:
Penseu que el clima té una influència tan decisiva en les persones? Poseu-ne algun exemple. Creieu que la nostra cultura i la grega s'assemblen? Per què? Creieu que és cert que el clima afecta al caràcter de les persones? En quina estació de l'any us sentiu més feliços? Per què? Si haguéssiu de canviar de país, quin tipus de clima preferiríeu: càlid o fred? Per què?"És tan important l'influència de les condicions climàtiques en la vida de les persones, que l'agricultura, els habitatges, la manera de vestir i fins i tot els costums estan influenciats pel clima"
Anoteu les vostres conclusions en un document Word o OpenOffice, i entregueu-lo al professor/a. A l'hora de redactar el document haureu d'utilitzar el llenguatge tècnic sobre els climes que ja heu après amb la realització de l'anterior activitat.
Part final. Cada parella haurà d’exposar al grup classe les seves reflexions sobre els climogrames.
COM S'AVALUARÀ L'ACTIVITAT?
Per a l'avaluació d'aquesta activitat proposem dos mètodes:
- Per una banda proposem la coavaluació dels alumnes. Cada parella haurà d'avaluar el funcionament de la parella durant l'activitat i les exposicions dels companys utilizant una taula de valoració.
- I per altra banda l'avaluació del mestre que haurà de tenir en compte: l'autonomia dels alumnes a l'hora de realitzar l'activitat, la relació de cooperació entre les parelles, la capacitat de síntesi de les reflexions finals, l'expresió i la comunicació oral durant l'activitat i sobretot en l'exposició del treball, etc.