Què és un volcà?


Imatge del volcà de Santorí
 
A QUI S'ADREÇA AQUESTA ACTIVITAT?

Aquesta és una activitat adreçada a alumnes de Cicle Superior (5è i 6è) de Primària.

QUÈ APRENDREM?
  • Coneixerem una mica més sobre el volcà de Santorí.
  • Aprendrem com es forma un volcà.
  • Aprendrem a classficar els volcans segons la seva forma i la manera com erupcionen.
  • Distingirem les diferents parts d’un volcà.
  • Descobrirem zones volcàniques de Catalunya, Espanya i el Món.
  • Aprendrem a carcar i analitzar informació.   
  • Treballarem l'expresió escrita.
 
COM HO FAREM?

Per dur a terme aquesta activitat us haureu d'agrupar en parelles, d’aquesta manera podreu treballar cooperativament, reflexionar amb el company i debatre a mesura que aneu realitzant l’activitat.

Aquesta activitat consta de dues parts:

Primera part. un cop fetes les parelles, hauran de realitzar una Cacera del Tresor sobre volcans en la qual hi hem inclòs preguntes concretes sobre el volca de Santorí.

Segona part. Com ja deveu saber si heu llegit el bloc, Santorí s’ha anat formant al llarg dels anys com a conseqüència de moviments geològics i l’activitat volcànica de la zona. A l’octubre de 2011 a l’illa del Hierro (a les Illes Canàries) va passar una cosa similar (tot i que de menors magnituds). Va haver-hi un seguit de moviments sísmics acompanyats d’una explosió volcànica. 
Un cop feta la cacera us plantejarem un seguit de qüestions sobre l’activitat sísmica i volcànica de l’illa del Hierro per què hi reflexioneu.
  • Es poden predir les erupcions volcàniques? Com?
  • Per què hi ha volcans a la zona de les illes Canàries?
  • Quan es va produir l'última erupció a les illes Canàries?
  • Com va ser el desenvolupament dels moviments sísmics i l’activitat volcànica de   l’illa del Hierro?
  • La població de l’illa va patir alguna conseqüència degut a aquest fet?
  • El volcà submarí de l’illa pot tornar a entrar en erupció?

AVALUACIÓ

Els alumnes hauran de redactar les respostes en un document Word seguint les normes de presentació de treballs pactades a classe (interlineat a 1,5, lletra Arial 12, marges, etc.). Un cop s’hagin completat les dues parts de l’activitat els alumnes hauran de lliurar el document imprès al mestre. A l’hora d’avaluar l’activitat es tindrà en compte: 
  • L'habilitat per trobar resposta a totes les preguntes plantejades.
  • La coherència de les respostes (no deixar-se cap part ni respondre coses que no es demanen).
  • La claredat i la correcció del llenguatge utilitzat.
  • L'adeqüació del treball final a les normes de presentació.
  • La cooperació i l'autonomia de les parelles.